U nás sa svet točí pomalšie

Šťastná mačka o 4nohých láskach

Blog SME a JA

Vzťahy v práci a nielen tam

Prvý groš ešte hľadá správnu formu:-)

Trnkový džem

25.12.2013 12:27

Na jesenných prechádzkach po vinohradoch som stretávala kríky plné malých fialovo modrých plodov. A až túto jeseň som sa rozhodla, že veď treba niečo s nimi skúsiť. Nie zrovna trnkovicu, ale aspoň taký džem. 

Lenže trnky sú malé a trpké. Tak som nalistovala vševediaci internet a našla niekoľko rád, ako na ne. Hlavnou radou bola trpezlivosť. V prvom rade bolo totiž nutné počkať na prvý mráz. Až pôsobením mrazu sa nejakým činom trpká chuť, ktorá Vám úplne stiahne ústa, rozvinie do trpkasto sladkastej chuti zrelého ovocia. 

Keď som sa na ne nakoniec vybrala presne na miesta, ktoré som si vyhliadla ako el dorádo trniek, nenašla som ani jednu. Teda po pravde tak do 10 kusov som našla zabudnutých na už obraných a prázdnych pichľavých kríkoch. Teda poviem, dosť sklamanie. Ale nedala som sa odradiť. Nakoniec, kto hľadá ten nájde, vraví sa v nejakom porekadle. Šťastena držala nado mnou ochrannú ruku a po niekoľkých spoly občesaných miestach som našla to správne, nádherné el dorádo plné krásnych okrúhlych tniek.

Zbieranie je celkom relax. Možno existuje niečo a ako česač trniek. Neviem a ani som nehľadala. Ja som oberala poctivo trnku za trnkou do košíčka. Nemala som sa kam ponáhľať. Bol krásny slnečný jesenný deň a dosť času na obdivovanie krajiny, oblohy, fotenie a trhanie plodov. 

Samotný recept je jednoduchý a prevzala som ho odtiaľto.

DŽEM TRNKOVÝ 

1000 g trniek, 2,5 dl vody, 400-500 g cukru 

Trnky odvážime, umyjeme, roztlačíme. K roztlačeným trnkám pridáme vodu a za stáleho miešania varíme do úplného rozvarenia. Rozvarené trnky prepasírujeme, pridáme cukor a znovu varíme, pokým nemá potrebnú hustotu. Hustotu som "merala" tak, že som trochu džemu kvapla na tanierik a keď sa neroztekal, tak bol hotový. Ešte teplý dávame do fliaš. 

Moje poznámky:

Keďže trnky sú malé a majú veľkú kôstku, pasírovanie je celkom zábava. Ehm:-) Ja som ich pasírovala cez sitko. V zvyšku po pasírovaní bolo ešte mnoho šťavy. Premiestnila som ju na čisté plátno a vytlačila som rukami všetko, čo sa ešte vytlačiť dalo. Človek sa síce zababre, ale stojí to za to.

Naplnené zaváraninové flašky som hneď po naplnení prevrátila hore dnom a nechala na utierke vychladnúť. 

Natrhala som niečo okolo dvoch kíl. Stálo ma to dve krásne slnečné popoludnia a trochu práce v kuchyni, kde najviac času zabralo pasírovanie. Výsledok bolo 4,5 flašiek džemu. Výborný je na tvaroh, na ovsenú kašu a teraz do lineckých koláčikov. 
 
- - -
 
Táto jeseň priniesla po mrazoch znova krásne dni. Dni tak teplé, že kvety znova zakvitli. Nemohla som odolať a ulovila som ich svojim foťákom.

Viac fotografií a fotodokumentácie z prípravy džemu nájdete vo fotogakérii pod článkom:-)

 

Fotogaléria: Trnkový džem