U nás sa svet točí pomalšie

Šťastná mačka o 4nohých láskach

Blog SME a JA

Vzťahy v práci a nielen tam

Prvý groš ešte hľadá správnu formu:-)

Gentleman verzus Man

02.06.2013 18:39

Milujem ten román:-) Elisabeth Gaskell: North and South - Tentokrát ma zaujala definícia džentlmena.

 - - -

"Ten človek nemôže byť džentlmen, že?"

"Nemyslím si, že môžem hodnotiť či je ten človek džentlmen alebo nie, slečna Hale. Myslím, že nie celkom rozumien tomu, ako toto slovo chápete vy. Avšak o pánovi Morisonovi by som mohol povedať, že nie je celkom pravý muž." 

"Myslím, že moje "džentlmen" zahŕňa vaše "pravý muž"."

"Omnoho viac. Som iný ako vy. Pravý muž pre mňa znamená viac ako len džentlmen."

"Ako to myslíte? - spýtala sa Margaret. "Vidím, že chápeme toto slovo rôzne."

"Podľa mňa slovo "džentlmen" je termín, ktorý popisuje iba vzťah osoby k iným; ale keď hovoríme o ňom ako o "pravom mužovi", máme na zreteli nielen jeho vzťah k iným luďom, k jeho priateľom, známym, ale hlavne jeho vzťah k sebe samému - k životu - k času - k večnosti. Aj keby uviazol na pustom ostrove ako Robinson Crusoe, či bol zamurovaný v temnom väzení na celý život, nič by ho nezlomilo. Dokonca ani svätý Patmos nemá jeho vytrvalosť, jeho silu, jeho vieru. O takom človeku môžeme hovoriť ako o "mužovi" - pravom človeku. Som vcelku unavený z prehnaného používania slova "džentlmen". Až príliš často je používané nevhodne a často tiež so zveličovaním a deformovaním jeho významu. Pritom skutočná jednoduchosť podstatnémo mena "muž" a prídavného mena "mužný" je neuznávaná. A to ma vedie k záveru, že v súčasnosti je slovo džentlmen bez skutočného významu." 

 - - -

Prosím. Toto napísala autorka z viktoriánskej éry Anglicka, v čase nástupu priemyslu na severe Anglicka. Krásne. Ako tak čítam diela zo staršej éry,  viac a viac si uvedomujem, že na úrovni človečenstva riešime stále to isté. To, čím sme, čím chceme byť.

- - -

Čo hovorí výkladový anglicko-slovenský slovník?

- gentleman - zdvorilý, dobre vychovaný muž - hm, tiež len vo vzťahu k iným luďom:-) 

- man - jeden z významov je "pravý muž" - nezávislý, silný, pevný, odvážny, nezlomný - to už je lepšie:-)